Samen op reis - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Ludy en Pim Verra - WaarBenJij.nu Samen op reis - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Ludy en Pim Verra - WaarBenJij.nu

Samen op reis

Door: Ludy, Sanne, Marieke, Fokko en Pim

Blijf op de hoogte en volg Ludy en Pim

27 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Beste familie en vrienden,

We zijn vanaf dinsdag bij Marieke en Fokko thuis. Dat is erg gezellig. Woensdag was het een dag om bij te komen. Die avond zouden een aantal collega's van Mariek en Fokko bij ons komen eten en..... de leengitaar van Adrian brengen. Lekker bbq met sla en brood en sauzen. Heerlijk en erg gezellig.

Donderdag gingen we naar de diergeneeskundige praktijk West Coast Vets. Na het kennis maken met de collega's van Mariek en Fokko gingen Ludy en Sanne naar de 'stad' Greymouth. Ik mocht steriel staan en Mariek meehelpen met eerst een sterilisatie van een hond daarna een castratie van een hond. Was ff wennen met alle handelingen, tangen, mesjes, en scharen. Marieke bleef rustig en gedegen haar werk doen met veel aandacht voor het hechten. 'S middags zijn we een wandeling gaan maken naar Elisabeth point. Een mooie wandeling door regenwoud met als eindpunt uitzicht op de wilde kust met heftige branding.

Op vrijdag zijn we eerst naar de garage gegaan met de mobile home. Hij moest een nieuw lampje voor. Werd netjes geregeld tussen de garage en het verhuurbedrijf. Wij gingen ondertussen naar de pancake rocks in Punakaiki. Het was een bijzondere reis. De beide meiden voorin en wij die jaren voorin zaten, nu achterin. Ja, we worden oud. Eenmaal daar aangekomen hebben we weer eerst een wandeling gemaakt door een soort regenwoudachtige omgeving. Die loopt daar vlak langs de kust. Je hoort dus steeds de heftige branding maar je loopt omringd door al het groen met daarbij erg hoge palmbomen. En toen de rotsen die allemaal uit laagjes zijn opgebouwd en weer worden verbouwd door het beukende water. Zie foto's.

Op zaterdag was het dan zo ver, we gingen met z'n vijven op reis naar het zuiden. Het weer was niet al te best, maar we hadden goede moed. Prachtige route langs bergen en meren. We stopte bij de gletsjer van Fox. Daar liepen we in de richting van het begin van de gletsjer. Overal lagen morenen. We hadden boven een machtig uitzicht over de gletsjer. We kozen voor de nacht een stop bij lake Paringa. Een meer waar je zo aan kunt gaan staan als er plaats is. Er is een soort buitentoilet en verder niets. Je moet je eigen campingfee berekenen en storten in een paal met een gat er in. Was wat fris, dus alles in de mobile home uitgeprobeerd, toilet aan boord, lekker binnen koken en afwassen, licht op de geladen accu's, muziek uit de gitaar en de boxen. Het begon 's avonds te regenen en heeft de hele nacht en de volgende morgen gestort, zeg maar: er was weinig stof te bekennen, maar wel sandflies, reden te meer om niet buiten te komen.

Zondag vertrokken we naar Wanaka, via de Haastpas, het Wanakameer en het meer van Hawea. Eerst nog veel regen, maar gelukkig kwam daarna de zon. Ook deze route is weer prachtig. Onderweg gestopt op mooie plekken. In de camper hoorde we steeds een vreemd geluid vanuit de wielkassen. We besloten er, als het dan nog niet weg was, er de volgende dag naar te laten kijken. In Wanaka een mooie plek op de camping net buiten het plaatsje gevonden. 's Middags toch weer regen en gewinkeld in Wanaka. We besloten dat we naar de film the Hobbit deel 2 zouden gaan. Eerst heerlijk gegeten bij biertent. De bios was een verzameling van oude banken en fauteuils. Erg gezellig en tjokvol met mensen die dachten: het regent buiten dus een filmpje! Daarna koud maar voldaan naar bed.

Vandaag is het maandag en stralend weer. We checken out bij de camping en maken een wandeling langs het meer. Werkelijk mooi zoals verschillende vergezichten in een plaatje bijeenkomen. Na de wandeling vertrekken we naar Queenstown, de meest toeristische stad van het zuidereiland. Marieke heeft de camping geboekt en er is nog plaats in de buurt van de binnenstad. We boekten op zondag ook alvast een vlucht in een klein vliegtuig over de Milford sound (fjorden) op woensdag. En voor donderdag een bootreis door de fjorden.
Het geluid onder de auto wordt niet minder maar meer. We bellen met het verhuurbedrijf en krijgen een voorkeursgarage op. Eerst nog even het dorpje Arrowtown aandoen. Daar is alles zo gemaakt als in de tijd van de goudzoekers. Mooie plek. De auto gaat nog meer lawaai maken dus Marieke navigeert naar de garage. De baas rijdt even mee en hoort ook een geluid dat er niet hoort te zijn en denkt dat het aan een van de banden ligt. We laten de camper bij de garage achter, de baas zal het euvel opsporen en fixen.
Wij gaan ondertussen met een gondel een flink eind omhoog en hebben daar een schitterend uitzicht over het meer Wakatipu. De Amerikanen zeggen: you can't beat the view! Het weer is inmiddels schitterend. De oren branden van je hoofd in de zon. Dat blijft ook een aantal dagen zo, is de verwachting, geweldig!

Terug naar de garage. De auto is klaar. Wat was het probleem? Het antwoord is simpel: bij het vervangen van de banden waren de bouten niet goed aangedraaid. De wielen zaten dus los........ Hier moet ik nog even een nachtje over slapen wat we met dit gegeven gaan doen. Ben behoorlijk boos op het verhuurbedrijf. Enfin, adem in, adem uit!

We staan op de camping vier minuten lopen van de stad Queenstown. Het is er gezellig met allerlei voorzieningen voor de camper zoals keuken, bbq, goede douches en WiFi!
Lekker maïskolven, met bruscetta's en gemarineerde ham gemaakt en gegeten. Dadelijk lekker slapen en morgen eerst hier Qtown verkennen. Later op de dag rijden naar Te Anau. Vanaf daar gaan we het volgende avontuur beleven.

Hartelijke groet,

Ludy, Sanne, Marieke, Fokko en Pim

• 27 Januari 2014 - 11:04

Hans En Petra:

Toch goed te weten dus jullie op tijd naar een garage zijn gereden!! Pff voor de rest lezen wij prachtige verhalen. Geniet er maar van!!
    Liefs voor allemaal,
    Hans en Petra

• 27 Januari 2014 - 11:23

Ria:

Lieve vrienden,
    Wel fijn dat jullie oren het nog goed doen. Zo zie je maar niets lijkt wat het is, (leek een gloed nieuwe camper). Mooi verslag, jammer van de regen, maar het drukt de pret niet begrijp ik. Mooie vlucht en bootreis, blijf genieten.

• 27 Januari 2014 - 12:59

Lia:

Zo leuk om julliereisverslag te lezen. Temeer omdat we zelf ook deze trip hebben gemaakt.
    Heel veel plezier!
    Hartelijke groet Lia

• 27 Januari 2014 - 19:08

Dick Koldenhof:

Jasses, ik houd niet van losse wielen. maar zo leuk om jullie verhalen te lezen over voor ons bekende plekken. Geniet op en boven de Milford Sound!

• 29 Januari 2014 - 09:52

Jacqueline:

Gelukkig dat je het pas naderhand hoort van die wielen!
    Maar verder klinkt het wel heel erg leuk!
    Groeten aan iedereen, Jacqueline en Bert
    ( wij gaan nu weer even bij Emy in het ziekenhuis kijken)

• 29 Januari 2014 - 16:50

Jozé:

Klinkt allemaal fantastisch, vooral die wielen......... :-(
    Dat je nog eens operatieassistent zou zijn Pim of verzorgde jij de narcose??
    Fijne tijd samen.
    Liefs,
    Jozé

• 29 Januari 2014 - 18:45

Hans En Petra:

He lieve luitjes! Ff een berichtje van ons.
    Morgenochtend 07.00 uur ( Nederlandse tijd haha) mag Hans zich melden en wordt vanaf 10.00 uur voorzien van een nieuwe heup. Wij houden jullie op de hoogte xxxx Hans en Petra